Supported by: Federal Ministry of Research, Technology and Space

Storytelling and a perfect pitch: How I score points with stakeholders (Part 1)

Storytelling and a perfect pitch: How I score points with stakeholders (Part 1)

Seminar fee

Participation in the seminars is free of charge for scientists, university staff, and students throughout Germany. Please register using the email address of your university or institution.

The project is funded by the GO-Bio initial program of the BMFTR.

Please note that the number of participants is limited and your registration is therefore binding. You can cancel your registration up to 14 days before the start of the course without giving a reason.

Target audience

This project is suitable for master's students, doctoral candidates, postdoctoral researchers, and all academic staff in the life and natural sciences, medicine, and related fields who want to further develop their applicable ideas or inventions, ideally to the point of commercialization.

Program

The program and invitation to the seminar can be found here as a PDF file.

Moderator

Prof. Dr. Thier is a consultant, lecturer, and coach and has published numerous articles. As an independent management consultant and co-founder of NARRATA Consult, she supports companies in implementing storytelling projects in the areas of knowledge transfer, project debriefing, change, employer branding, and human resources and knowledge management in order to bring hidden employee knowledge to light and make it usable in a value-adding way. Since 2021, she has also been a professor of education in distance learning at IU International University.

Location

The seminar will take place online via the BigBlueButton (BBB) web conferencing system. You can open BBB via a link in your web browser. All you need to do is click on the link to join the seminar. We will send you the link by email in good time. Access will be open from 8:45 a.m.

Event Information

Event Date 10.11.2025 | 09:00 Uhr
Event End Date 10.11.2025 | 13:00 Uhr
Cut Off Date 13.10.2025
Capacity 15
Individual Price Free of charge
Programm

Mehr als Geschichten erzählen: Mit Storytelling steht Ihnen ein effektives Werkzeug zur Verfügung, um Ihrem Gegenüber Informationen ansprechend und einprägsam zu vermitteln.

Das nehmen Sie aus diesem Seminar mit

  • Sie verstehen, wie Storytelling Aufmerksamkeit schafft und Entscheidungen beeinflusst.
  • Sie lernen, wie Geschichten aufgebaut sind und wie sie Schritt für Schritt erstellt werden können.
  • Sie entwickeln eine eigene, praxistaugliche Pitch-Story für Ihre Idee.

Modul 1 – Story-Basics

  • Warum Storytelling? Wirkkraft, Nutzen, Einsatzfelder.
  • Was macht eine gute Story aus? Fakten vs. Story, 3-Akt-Struktur, Spannungsbogen.
  • Das „Story-Haus“: Anlass (Reason to tell), Held:in, Konflikt, Emotionen, Medium

Modul 2 – Ihre Pitch-Story entwickeln

  • Die Springboard-Story: eine narrative Methode, die Veränderung verständlich und attraktiv macht.
  • Storytelling-Canvas (Arbeitsvorlage): Schritt für Schritt zur eigenen Pitch-Story.
  • Peer-Feedback: Vorstellen, Verfeinern, Schärfen in Kleingruppen.

Arbeitsweise

Impulse, praktische Übungen, Einzelarbeit und Austausch in der Gruppe

(Programmänderungen / Ergänzungen vorbehalten)

Das Programm und der Flyer für diese Veranstaltung sind hier als PDF-Datei zu finden.

Organizer

TransMIT Gesellschaft für Technologietransfer mbH

Ihre Ansprechpartnerin:
Dipl.-Biol. Mandy Ascensi
Projektleiterin GO-Bio initial
TransMIT Gesellschaft für Technologietransfer mbH
Kerkrader Straße 3
D-35394 Gießen
Tel. +49 641 94364 36
go-bio-initial@transmit.de

Location Online