Workshop: The perfect start-up team: The key to success!

Aim of the workshop
Basic research is an essential and important source of innovation in the fields of life sciences and natural sciences. However, advancing your technology and potential product idea in a viable start-up toward market readiness requires a number of skills that have played a subordinate role at most in your scientific and technical training and academic research to date.
How and when can, should, or must you bring the appropriate skills into your team? Which skills can and should scientific founders acquire themselves, and which are better left to proven experts? How do you recruit internal or external team members? Which other target groups need to be convinced?
You will explore the answers to these and other questions together with experts in this informative and practice-oriented workshop.
Moderators
As an independent management consultant, Dr. Birgit Anderegg primarily supports and develops entrepreneurs and start-ups, helping them to supplement their often highly scientific mindset with strategic and/or management-related aspects and perspectives. Her comprehensive portfolio of expertise includes knowledge of patent and contract law, strategic business planning and financing, and economics.
Ursula Oestreich works as an independent consultant and agile coach with executives, project managers, and project teams from companies of various sizes, incorporating elements from different agile approaches. She uses adapted (canvas) models (e.g., Business Model Canvas and Value Proposition Canvas) and selected techniques from other methodological areas such as “Lean” and “Kanban.”
Entry fee
Participation in the workshops is free of charge for scientists, university staff, and students throughout Germany.
The project is funded by the GO-Bio initial program of the BMFTR.
Please note that the number of participants is limited and your registration is therefore binding. You can cancel your registration up to two weeks before the start of the course without giving a reason.
Event Information
Event Date | 16.10.2025 | 09:30 Uhr |
Event End Date | 16.10.2025 | 16:00 Uhr |
Cut Off Date | 18.09.2025 |
Capacity | 15 |
Individual Price | Free of charge |
Target group |
Dieser Workshop ist für Masterstudent*innen, Doktorand*innen, Postdoktorand*innen und alle akademischen Beschäftigten aus den Lebens- und Naturwissenschaften, der Medizin und angrenzenden Bereichen konzipiert, die ihre anwendbaren Ideen oder frühen Forschungsansätze weiterentwickeln wollen, idealerweise bis zu einer kommerziellen Vermarktung. |
Programm |
Der Workshop gliedert sich in zwei Phasen:
Phase I
Anhand des sogenannten Business Model Canvas von Alexander Osterwalder erarbeiten Sie sich einen Einstieg in die Modellierung eines Geschäftsmodells. Zudem lernen Sie erste Schritte der Teamentwicklung durch verschiedene Methoden wie Retrospektiven oder Delegation Poker kennen und haben die Gelegenheit, sie selbst auszuprobieren und erste praktische Eindrücke zu gewinnen. Phase I schließt mit Schätz- und Priorisierungsmethoden ab, die Sie fortlaufend nutzen können, um rechtzeitig zu erkennen, ob und an welcher Stelle Ihre Geschäftsplanung nachjustiert werden sollte.
Phase II
Nach der Mittagspause, in der die Anregungen der Phase I wirken können, setzen Sie sich mit der konkreten Ausgestaltung der Rollen von Gründer:innen und ihrer Teams auseinander - gerne unter Berücksichtigung der von Ihnen mitgebrachten oder während der Phase I entstandenen Fragen und konkreten Situationsproblematiken. Zudem erhalten Sie die Gelegenheit, Ihre Erkenntnisse des Vormittags in einer ersten Skizze eines Geschäftsmodells für Ihre eigene Produkt- und Geschäftsidee anzuwenden
Das Programm und der Flyer für diese Veranstaltung sind hier als PDF-Datei zu finden. |
Organizer |
TransMIT Gesellschaft für Technologietransfer mbH Ihre Ansprechpartnerin: Dipl.-Biol. Mandy Ascensi |
Location | Seminarraum der TransMIT GmbH, Kerkrader Straße 3, D-35394 Gießen |